Brev:
Kan ikke sove og vågner hele tiden
19. september 2012
Alder:
7 mdr.
Kan ikke sove og vågner hele tiden
Kære Helen.
Nu har vi brug for et råd fra dig igen : )
Jeg har tidligere skrevet til dig om vores datter, som ville ammes meget tit og ikke vil tage hverken flaske eller sut. Problemet var tidligere, at hun heller ikke var særligt interesseret i ske-mad og jeg skulle starte på arbejde.
Som ved et mirakel blev hun pludselig rigtig god til at spise ske-mad cirka 3 uger før, jeg startede på arbejde. Vi prøvede med grønsagsmos i stedet for grød og det var åbenbart noget, hun kunne lide.
Siden da har vi ikke haft problemer med ske-maden og hun spiser tre fulde måltider om dagen + et mellemmåltid og mme i kop.
De sidste 3 uger før min jobstart har vi derfor kunnet erstatte amningerne ml. 8 og 16 med ske-mad og mælk af kop og det har hun haft det fint med.
Overgangen fra mor som primær omsorgsperson til far som primær omsorgsperson gik fint den første uge, men desværre ikke længere.
Hun sover pludselig ekstremt uroligt om natten. Sover kun en times formiddags-lur og springer nogle gange eftermiddagsluren helt over.
Hun var før meget nem at putte til lurene i barnevognen og vi var kommet ind i en virkelig god rytme den sidste måned inden min jobstart.
- men i weekenden ville hun bare ikke sove om eftermiddagen og skreg og skreg. Jeg tog hende op og trøstede hende, hun faldt til ro, jeg lagde hende igen, hun skreg og skreg og sådan kørte vi i ring i 45 minutter indtil jeg gav op. Det samme skete for far i går og nu igen i dag.
Dagsrytmen ser sådan ud
6.30/7.00 Vågner og er frisk og glad (de seneste dage dog først efter grådfyldt, urolig venden og drejen med lukkede øjne i ca. 10 min)
8.30/9.00 Morgenmad (øllebrød eller havregrød + mme i kop)
9.45 mme i kop
10.00 puttes til formiddagslur. Sov før ml 1,5 og 2 timer. Sover nu kun 1 time.
12.00 Frokost (grønsagsmos eller fuldkornsgrød. Frugt eller agurk, som hun selv holder i hånden + mme i kop)
13.45 mme i kop
14.00 puttes til eftermiddagslur. Sov før ml. 1 og 1,5 time. Sover nu måske 45 min, måske slet ikke.
15.30 Frugtmos og mme i kop
16.30 ammes
18.00 Aftensmad. Grønsagsmos. Vi er startet med lidt fisk eller kød og lidt grovere konsistens.
18.30 bad
19.30 mme af kop (ved far)
19.50 ammes og puttes. Var før ret nemt. Nu kræver det flere forsøg, før det lykkes
Og så vågner hun ellers hver/hver anden time og er helt ulykkelig. Nogle gange kan vi trøste hende på 10 min ved at tage hende op med dynen om sig og trave frem og tilbage i soveværelset. Andre gange tager det en halv time og hun skriger mere end hun græder.
Jeg ammer hende omkring midnat og igen kl. 5 + nogle gang midt om natten og efter kl. 5 i desperation for at få lidt søvn. Det får hende dog ikke til at sove i længere stræk, at hun bliver ammet mere, men hun stopper straks med at græde. Mit indtryk er, at hun egentlig ikke er sulten.
Når jeg putter hende til natten, idet jeg lægger hende i sengen, vender hun sig på siden og krammer ligesom armene og benene om sin dyne. Nogle gange falder hun i søvn sådan, andre gang er det som om, noget forstyrrer hende og hun vågner helt op og putningen med amning etc. må starte forfra.
Før hun vågner helt om natten, ligger hun også og vrider og vender sig og krammer for det meste også dynen. Hvis vi lægger en hånd på hende eller tager hendes hånd før hun er helt vågen, dasker hun os væk, som om hun ikke vil røres.
Hun sover som udgangspunkt i sin egen seng, som er forbundet med min, men i løbet af natten kommer hun over til mig eller sin far. Igen fordi vi er desperate efter søvn, men det hjælper sjældent. Jeg har prøvet at sove i et andet rum, så far tog hende selv, bortset fra de to amninger, men det gør heller ingen forskel.
Jeg synes, hun er en smule mere pylret om aftenen og at hun gerne vil være i arm, mere end hun plejer. Men det er vel klart, når hun sover så lidt.
Hendes far fortæller, at hun er glad og nysgerrig og leger fint om dagen, ligesom hun plejer. Hun har lige lært at kravle og det har åbnet for en masse nye lege for de to (kravle efter trillende bold, kravle hen til far osv.)
Hun prutter en del, når vi går rundt med hende om natten, så vi spekulerer på, om hun mon har ondt i maven? Hun har fint gang i maven om dagen og fylder bleen 1 til 2 gange hver dag.
Vi har også spekuleret på, om det måske kunne være tænder, der er på vej frem. Når hun virkelig har skreget, har vi prøvet at smøre med et middel fra apoteket, som skulle hjælpe på smerterne. Udover at hun virker noget forundret over, hvad vi har gang i, synes det dog ikke at hjælpe.
Hvad kan der dog være galt? Er det simpelthen fordi jeg ikke er der om dagen længere? Hun elsker sin far, er helt tryg ved ham, så vi tror egentlig ikke, det er det, der er i vejen, men vi er selvfølgelig meget i tvivl.
Håber du kan hjælpe.
Mange hilsner fra
far og mor